Евангелско четиво и проповед на Неделя тринадесета след Неделя подир Въздвижение

На 26 ноември почитаме свети Стилиан Детепазител и свети Алипий Стълпник

Евангелско четиво – Лука 18:18-27      

          И някой си началник Го попита: Учителю благий, какво да сторя, за да наследя живот вечен?
          А Иисус му рече: Защо Ме наричаш благ? Никой не е благ, освен един Бог. Знаеш заповедите: не прелюбодействувай, не убивай, не кради, не лъжесвидетелствувай, почитай баща си и майка си.
          А той рече: Всичко това съм опазил от младини.
          Като чу това, Иисус му каза: Още едно ти не достига. Всичко, що имаш, продай и раздай на сиромаси, и ще имаш съкровище на небето, па дойди и върви след Мене.
          А той, като чу това, натъжи се, защото беше твърде богат.
          Като видя, че той се натъжи, Иисус рече: Колко мъчно ще влязат в царството Божие ония, които имат богатство! Защото по-лесно е камила да мине през иглени уши, нежели богат да влезе в царството Божие.
          Които чуха това, рекоха: А кой може да се спаси?
          Но Той рече: Невъзможното за човеците е възможно за Бога.

Братя и сестри,
          Свети евангелист Лука предава разговора между Господ Иисус Христос и един млад, но твърде успял човек, с добро обществено положение. Същата случка ще срещнем описана и у свети Марк и свети апостол Матей.
         Началникът пита равина, защото за него Иисус Христос е само учител, пита Го какво да прави, за да наследи вечен живот?

         Това е твърде важен въпрос за всички ни. Как да постигнем жилище в Божествения чертог? Как да се удостоим да пребъдем сред неизказаната красота на небето, където обитават праведниците и съзерцават Бога?
          И Господ Иисус Христос изброява заповедите, Божествените повели, които трябва да се стремим да опазим. А тези божествени повели гласят: не прелюбодействай, не убивай, не кради, не лъжесвидетелствай, почитай баща си и майка си. Те са валидни за всички вярващи християни за всички времена.
            Но ето – началникът се ласкае, че е опазил Божиите заповеди. В тщеславна радост той изтъква своята праведност, казвайки: „Всичко това съм опазил от младини“.
            Но Всезнаещият Бог, Онзи чрез Когото всичко е станало, Който предузнава всичко, казва: „Още едно не ти достига. Всичко, що имаш, продай и раздай на сиромаси, и ще имаш съкровище на небето, па дойди и върви след Мене.“
           Ето това е била главната страст в душата на началника – сребролюбието, привързаността към богатството. Това е знаел Господ, когато му казва: „едно не ти достига“. И това „едно“ е достатъчно да препречи пътя към Небесното Царство.
          Раздаването на богатството обаче, още не е достатъчно условие за спасение. То е само началото. Началото на пътя в Христа. И за полагане на това начало, богатството само пречи.
         Затова Господ добавя: „Мъчно ще влязат в Царството Божие ония, които имат богатство.“
          Защото богатството създава привързаност към себе си. Свети апостол Павел нарича сребролюбието „корен на всички злини“.
           Блажени са онези, които нямат привързаност към своя имот и състояние. Защото знаем, от века има праведници, от Авраам до свети Зотик Сиропитател и света Мелания Римлянка, които са благотворили и тяхното богатство е служело на бедните.
           Но не такъв е сребролюбивият началник, който си отиде натъжен след разговора с Господ.
         Това ни подсеща, че макар да сме опазили заповедите, макар да бдим над опазване от големите, страшните грехове, пак може да имаме слабост, страст, която не можем да преодолеем, така като богатият началник не можа да пожертва имота си.
          Да се молим нашата слабост да стане видна и ясна за нас, та да започнем духовна борба с нея. Защото и началникът не е подозирал, че привързаността към имота ще му затвори рая.
         Така и ние да се вгледаме в себе си и да потърсим истинската наша първенстваща и гибелна страст. Тя може да е завист, омраза, коравосърдечие, липса на прошка, гордост или самолюбие. И да се молим Господу, по застъпничеството на Майката Божия и на всички светии, благодатта Божия да ни изцери от нашата греховна немощ. Амин!

Копирайте Проповед на Неделя тринадесета след Неделя подир Въздвижение

Проповед

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s